Toksyczny pracownik czyli jak zachować dobre relacje w miejscu pracy

0
31
toksyczny pracownik

Miejsce pracy to nie tylko przestrzeń do wykonywania zawodowych obowiązków, ale także spotkania z ludźmi. Jeżeli pracodawca dba o dobrą atmosferę w pracy, ludzie chętniej angażują się w swoje zadania.

Toksyczne zachowania w miejscu pracy

Toksycznych ludzi można spotkać wszędzie. Można spotkać ich w swojej rodzinie, w miejscu pracy, właściwie w każdej grupie społecznej. Na pewno w relacjach z takimi ludźmi przydaje się asertywność. Chodzi oczywiście o umiejętność odmawiania bez intencji ranienia drugiej osoby. Komunikacja z toksycznym człowiekiem jest bardzo trudna. Taka osoba chce, mówiąc kolokwialnie, wyssać dobrą energię z wszystkich dookoła. Po spędzeniu zaledwie kilkunastu minut z taką osobą, większość ludzi czuje się zmęczona, niemalże wykończona.

Toksyczny pracownik potrafi zepsuć atmosferę w całym zespole. Trzeba zadać sobie pytanie, jak poradzić sobie z taką osobą. Pracownicy powinni zgłosić problem do pracodawcy. To pracodawca powinien zająć się rozwiązaniem tego kłopotu. To właśnie przełożony jest od załatwiania takich spraw. Może on oczywiście wydelegować do tego inną osobę. Nie ma miejsca w firmie dla toksycznych pracowników. Niezależnie od tego, jaki kto ma charakter i jak zachowuje się na co dzień, w życiu codziennym poza firmą, w pracy trzeba zachowywać się profesjonalnie.

Jak sobie radzić z toksycznym pracownikiem?

Pierwszym krokiem do oczyszczania atmosfery w miejscu pracy powinna być rozmowa przełożonego z toksycznym pracownikiem. W czasie takiej rozmowy powinny paść konkretne zarzuty co do zachowania pracownika. Pracodawca powinien jasno przekazać, które zachowania są absolutnie nie do zaakceptowania. Nie wolno mówić ogólnie, trzeba wskazać konkretne przykłady. Tylko wtedy pracownik może się poprawić. Tylko wtedy pracodawca będzie mógł wyegzekwować poprawę i ocenić, czy ona nastąpiła.

Pracodawca ma wiele możliwości, aby wpłynąć na zachowania swoich pracowników. Może on oczywiście zastosować różnego rodzaju kary wymienione w przepisach prawa. Wydaje się, że lepiej jednak zacząć od spokojnej rozmowy i wyjaśnienia, dlaczego warto zachowywać się odpowiednio w stosunku do szefa i współpracowników. Na kary może przyjść czas później. Zazwyczaj w miejscu pracy spotykają się ludzie o różnych charakterach, mają oni różną przeszłość, inne oczekiwania, lubią inne rzeczy. To jednak nie stoi na przeszkodzie do wzajemnego szacunku i współpracy. W końcu w pracy wszyscy są jednym zespołem. Dlatego też, zamiast szukać powodów do nieporozumienia, warto skupić się na wspólnym celu i postarać się szanować wzajemnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here